Historia Stowarzyszenia

22.11.1997 rok. Założycielskie spotkanie odbyło się z inicjatywy Henryka Zelka. Organizacja powstała, jako Klub Oddziału PTTK przy Hucie Miedzi „Legnica”. Obecnych było 17 osób. Byli to głównie pracownicy Huty Miedzi Legnica i ich rodziny. Wybrano wówczas na pierwszego prezesa Klubu, Janusza Bednarczyka. Rozpoczęto rowerowe zwiedzanie okolic Legnicy i dalszych, jak rowerowa wycieczka do Książa. Z powodu rezygnacji Janusza Bednarczyka, wybrano na prezesa Aleksandrę Maksymowską.

1998 rok. Działalność klubu opierała się nie tylko na wycieczkach lecz również na próbach stworzenia ścieżek rowerowych. Efektem były dwa happeningi i wybudowanie, metodą gospodarczą ze środków Huty ścieżki rowerowej do Huty. Staraliśmy się stworzyć wśród radnych lobby rowerowe. Poparto naszą inicjatywę, ale nie dało to żadnych rezultatów, co zniechęciło do dalszych działań. Zorganizowano dłuższe wycieczki np. do Skalnego Miasta w Czechach i „Włóczęga 2000” po Borach Tucholskich. Zakupiono sprzęt turystyczny, między innymi 4 namioty i przyczepki rowerowe. Odbyło się 16 wycieczek i imprez. 15 osób płaciło składki.

1999 rok. Prezesem jest Aleksandra Maksymowska. Kontynuowano wycieczki po okolicy do Przemkowa, Rokitkek, Lubiąża, Marianówki. Uczestniczymy w Rajdzie Kaczawskim, którego zakończenie odbyło się w Wojcieszowie. Odbyło się 18 wycieczek, 19 osób płacących składki.

2000 rok. Odbyła się tygodniowa „Włóczęga 2000” po Borach Tucholskich, nawiązano kontakt z Grune Weg z miasta partnerskiego Wuppertal. Cykliści z Grune Weg, pokonali na rowerach tysiąckilometrową trasę z Wuppertalu do Legnicy wytyczając Zieloną Drogę, która może łączyć dwa miasta. Odbyło się 17 wycieczek, składki opłacały 23 osoby. Ufundowano miedziany puchar przechodni dla najaktywniejszego rowerzysty. Pierwszym laureatem był Łukasz Hawryluk. Na prezesa Klubu wybrano Roberta Pireckiego.

2001 rok. Uczestniczyliśmy w Rajdzie Kaczawskim w Mysłowie na którym zdobyliśmy pierwszą nagrodę za najbardziej zbędny przedmiot na rajdzie. Tym przedmiotem był portret Prezesa. Odbyły się wycieczki do Ostrzycy, Grodźca, Sichowa, Stanisławowa, Bieniowic, Rogoźnicy, Rokitek, Krzywej, Szwajcarii Saksońskiej w Niemczech, na Święto Miodu i Karpia oraz Zlot Rodzinny w Kunicach. Sadziliśmy drzewka zarabiając pieniądze dla Klubu. Zakończenie Sezonu odbyło się w Przemkowie. Najaktywniejszym rowerzystą był Janusz Hawryluk. Odbyło się 31 wycieczek i imprez rowerowych w których udział wzięło 341 osób, składki opłacały 24 osoby.

2002 rok. Główną wycieczką był prawie tysiąckilometrowy rajd rowerowy do Wuppertalu w Niemczech w ramach idei „Zielone Drogi”. Odbyły się wycieczki takie jak Wąwóz Siedmicy, arboretum w Wojsławicach, skarb Średzki, Rajd Kaczawski w Pogwizdowie, Dymarki w Leszczynie, Święto Karpia w Przemkowie, Lasy Lubińskie, Drugi Zlot Rodzinny i Noc świętojańska w Kunicach, Szlak Odry. Zakończenie Sezonu odbyło się w PTSM w Złotoryi. Odbyły się 23 wycieczki, składki opłacało 19 osób. Najaktywniejszym rowerzystą była Halina Bierwiaczonek.

2003 rok. Zorganizowano dwie duże wycieczki rowerowe. Pierwsza do Blanska w Czechach, miasta partnerskiego Legnicy. Druga, na zaproszenie Grune Veg, pod nazwą Global Friendship Tour - międzynarodowy rajd rowerzystów z miast partnerskich Wuppertalu. Była to tysiąckilometrowa trasa z Wuppertalu przez Schwerin do Berlina. Inne interesujące wycieczki odbyły się do Teplic nad Metują (Skalne Miasto), 35 Rajd Kaczawski w Janowicach Wielkich, Szczawno, Szklarska Poręba, Trzeci Rodzinny Rajd Rowerowy w Kunicach, Dymarki w Leszczynie i po raz pierwszy zorganizowano Międzynarodowy Dzień bez Samochodu. Nawiązano współpracę z klubem rowerowym z Zielonej Góry: Lubuszanie73. Zakończenie Sezonu odbyło się w Schronisku w Myśliborzu. Najaktywniejszym rowerzystą była Grażyna Kubicz. Odbyło się 18 wycieczek w których wzięło udział 120 rowerzystów. Płacących składki było 26 osób.

2004 rok. Wycieczka z 2 maja do Bieniowic była historyczna ponieważ po podpisaniu umowy o wstąpieniu do Uni Europejskiej, zostaliśmy euroklubem z pierwszym europrezesem. Zorganizowaliśmy tygodniową wycieczkę nad morze Bałtyckie. Jeździliśmy do Lubiatowa, Brennika, Radostów, Brunów, Leśnica, Stróżnica i Karpniki na święto Miodu i Karpia w Przemkowie oraz 36 Rajd Kaczawski zakończony na tamie w Pilchowicach gdzie nasza grupa spożywała jajecznicę z jednego jaja strusiego oraz. Odwiedzili nas rowerzyści z Grune Weg, którzy realizowali dłuższą trasę na Węgry przez Legnicę i Kraków. Na Zakończenie Sezonu bawiliśmy się w Starym Młynie w Duninie. Najaktywniejszym rowerzystą była Grażyna Kubicz. Odbyło się 16 wycieczek w których wzięło udział 141 rowerzystów. Płacących składki było 25 osób. W tym roku po raz pierwszy przyznano wyróżnienie „Wazelina Roku”. Laureatem został Zbyszek Drączkowski. Odbyły się wybory zarządu, na prezesa ponownie wybrano Roberta Pireckiego.

2005 rok. Tradycyjnie uczestniczyliśmy w 37 Rajdzie Kaczawskim z zakończeniem w Kaczorowie a nocleg w Mysłowie. Na wakacyjny rajd popłynęliśmy na Bornholm gdzie spaliśmy w namiotach, obiady gotowaliśmy na ognisku a prysznic był z konewki. Zwiedziliśmy arboretum w Wojsławicach, jeździliśmy szlakiem Odry, byliśmy w Jurczu-Dziewinie, uczestniczyliśmy w Zlocie Winobraniowym w Przytoku, dojechaliśmy rowerami do Jakuszyc a Zakończenie Sezonu odbyło się w klimatycznej Chacie Morgana w Jastrowcu. Najaktywniejszym rowerzystą był Przemysław Kopeć. Odbyło się 17 wycieczek w których wzięło udział 143 ludzi oraz 3 psy. Płacących składki było 23 osoby.

2006 rok. Coroczny Rajd Kaczawski odbył się w Duninie a nasz nocleg wraz z zabawą i przyjmowaniem nowych rowerzystów był w pałacu w Kwiatowie. Odkryliśmy ciekawe miejsce na rozpoczęcie sezonu w pobliżu Legnicy, to Stawy Generalskie, wtedy jeszcze niedrogie. Braliśmy udział w wieloboju w Lubinie o puchar prezesa związku zawodowego – miejsce zajęliśmy dobre choć mogło być lepiej. Główną wycieczką była wyprawa na Ukrainę do miasta partnerskiego – Drohobycz. Z tej okazji, dzięki sponsorowi KGHM, sprawiliśmy stroje rowerowe w barwach KGHM. Na Ukrainie barwy naszych strojów były traktowane jako symbol pomarańczowej rewolucji. Organizatorem po stronie ukraińskiej był Wasyl Karpyn a przewodnikiem i opiekunem, klimatyczny polonus posługujący się piękną przedwojenną polszczyzną, Zbigniew Zawałkiewicz. Jeździliśmy szlakiem św. Jakuba i do Broumowa w Czechach, byliśmy na rekonstrukcji bitwy napoleońskiej w Duninie i oczywiście kolejny Zlot Winobraniowy w Przytoku. Zakończenie Sezonu odbyło się na „Rancho pod Strusiem” w Wojcieszynie. Najaktywniejszym rowerzystą był Mirosław Araszkiewicz, tytuł „Wazelina Roku” zdobył Maciej Zieliński. Odbyły się 22 wycieczki w których wzięło udział 229 osób oraz 2 psy. Płacących składki było 24 osoby.

2007 rok. Najważniejszym wyjazdem była podróż do Francji przez Lion do miasta partnerskiego Roanne. Opiekował się nami przedstawiciel polonii francuskiej, Janusz Durda oraz rowerzyści z francuskiego klubu „Cykloturyści Roańscy”. W tym roku przypadła okrągła rocznica – 10 lat powstania Ekoramy na którą przybyli goście z Ukrainy oraz 6 klubów rowerowych tj. „Włóczęga” z Jasienia, „Lubuszanie” z Zielonej Góry, „Przygoda” z Torunia, „Turkot” ze Szprotawy, „Kiekrz” z Kiekrza, „Cyklista” z Gorzowa Wielkopolskiego. Zakwaterowaliśmy się na ośrodku OSiR w Legnickim Polu. Kolejny Rajd Kaczawski zakończył się na Zamku Grodziec a my mieliśmy przerwę noclegową w Proboszczowie w agroturystyce „Zaczarowany Ogród”. Bardzo udany tygodniowy wyjazd był nad jezioro Turawskie, gdzie przewodnikiem był Jurek Barecki. Świetny trzydniowy wyjazd „Szlakiem Chmielu i Wikliny” w Zbąszynie. Tradycyjnie byliśmy w Przytoku na Zlocie Winobraniowym oraz cykliczne wyjazdy na święto miodu i Karpia w Przemkowie. Objechaliśmy legnicki odcinek szlaku św. Jakuba, jeździliśmy szlakiem Odry i doliną Bobru. Zakończenia Sezonu nie było. Najaktywniejszym rowerzystą był Mirosław Araszkiewicz Odbyło się 20 wycieczek w których wzięło udział 234 osoby oraz 1 pies. Płacących składki było 17 osób.

2008 rok. Głównym rajdem był „Zamki Lwowskie” przygotowany i finansowany przez ukraiński Ośrodek Sportu we Lwowie oraz znanego nam z wcześniejszego pobytu, Zbigniewa Zawałkiewicza. Kolejnym znaczącym wyjazdem był rajd w suwalskie pod nazwą „Śladami Jaćwingów” prowadzony przez Jurka Bareckiego w „Starym Folwarku”, dołączyli Lubuszanie73. Tradycyjnie pojechaliśmy na Rajd Kaczawski w Bolkowie, Zlot Winobraniowy w Przytoku, Lasy Lubińskie, rajd z OSiR i święto Miodu w Przemkowie. Oprócz wycieczek po okolicy Legnicy byliśmy w zamku Kliczków, Grodziec i na dymarkach w Leszczynie. Odbyły się wybory i ponownie wybrano Roberta Pireckiego na prezesa Klubu. Zakończenie Sezonu odbyło się w klimatycznej „Chacie Morgana” w Jastrowcu, atrakcją były przebrania.

Najaktywniejszym rowerzystą był Mirosław Araszkiewicz a tytuł „Wazelina Roku” zdobył Wojtek Gniewek. Odbyło się 15 wycieczek w których wzięło udział 140 osób. Płacących składki było 23 osoby.

2009 rok. Najważniejszą wycieczką był wyjazd nad Balaton na Węgrzech i 10-cio lecie podpisania umowy partnerskiej z miastem Drohobycz na które przyjechali goście z Drohobycza oraz Lwowa. W czasie pobytu rowerzystów z Ukrainy, przez Legnicę przeszedł huragan o sile wiatru około 140 km/h. Uczestniczyliśmy w pracach porządkujących Park Miejski. Tradycyjnie wędrowaliśmy po Lasach Lubińskich, zaliczyliśmy Rajd Kaczawski w Świerzawie, Święto Miodu w Przemkowie, Zlot Winobraniowy w Przytoku, znakowaliśmy szlak św. Jakuba, byliśmy na Czartowskiej Skale, zwiedzaliśmy wzgórza Dałkowskie. Zakończenie Sezonu odbyło się w Spalonej w dniu Rewolucji Październikowej co wykorzystaliśmy żartobliwie jako temat przebrania. Tytuł „wazelina roku” zdobyła Maria Marcinkowska. Najaktywniejszym rowerzystą była Renata Nieglujewicz Odbyło się 27 wycieczek i wydarzeń w których wzięło udział 330 osoby. Płacących składki było 24 osoby.

2010 rok. Ważny rok dla naszej organizacji. W dniu 26.03.2010 zwołaliśmy Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu na którym podjęto uchwałę o usamodzielnieniu się. Przestaliśmy funkcjonować jako PTTK i zarejestrowaliśmy się jako Stowarzyszenie Zwykłe. Wycieczkowo, również udany rok. Tygodniowy rowerowy wyjazd do miasta partnerskiego Blansko z okazji 10 lat podpisania umowy partnerskiej, zaowocował nawiązaniem przyjaźni z czeskim klubem NASA. Podczas wyjazdu żegnał nas osobiście prezydent Legnicy, pan Tadeusz Krzakowski, natomiast w Blansku osobiście towarzyszył nam na rowerze obecny starosta Blanska, pan Lubomir Tufar. Na jesień rowerzyści z NASA, wraz z rowerzystami Lubuszanie73 i EKORAMA-LEGNICA świętowali w Przemkowie i Gromadce święto Miodu. Wyjątkowo upalne lato spędziliśmy 1,5 tygodnia w kraju na pięknym pojezierzu Drawskim. Braliśmy udział w etapie przewożenia kija pielgrzymkowego ze Środy Śląskiej do Zgorzelca. Kij pielgrzymkowy wędrował z Ukrainy do Santiago de Compostela w Hiszpanii. Zwiedzaliśmy takie miejsca jak: Grobla, Jurcz Dziewin, Buczynka, Środa Śląska, Lwówek, Małuszów, okolice Głogowa, Prochowice, Prząśnik, Wojcieszyn i oczywiście Zlot Winobraniowy w Przytoku. Zakończenie Sezonu odbyło się w pałacu w Grobli. Pojawiła się publikacja naukowa o EKORAMIE pod tytułem „Niektóre aspekty organizacji turystyki rowerowej w Polsce (na przykładzie współpracy Klubu Turystyki Rowerowej „EkoRama” z Legnicy i Urzędu Miasta Legnicy) // Problemy aktywizaciji rekreacijno-ozdorowczoji dijalnosti naselennia: materialy VII Wseukrajinśkoji naukowo-praktycznoji konferenciji z miżnarodnoju uczastiu. – Lwiw, którego autorami byli Janina Lisowska, Walentyna Pirecka i Robert Pirecki. 18 grudnia w Sali Prób Legnickiego Teatru odbyło się zebranie założycielskie Stowarzyszenia z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. Najaktywniejszym rowerzystą był Marian Zatorski. Odbyło się 21 wycieczek w których wzięło udział 278 osób. Płacących składki było 25 osób.

2011 rok. W dniu 3.03.2011 dostaliśmy decyzję Sądu o zarejestrowaniu naszego stowarzyszenia pod numerem 0000379898. Wybrano Zarząd Stowarzyszenia, prezes - Robert Pirecki, sekretarz - Grzegorz Lis, skarbnik - Marek Kałużny. Zaprojektowaliśmy i uszyliśmy stroje rowerowe, powstało logo stowarzyszenia oraz strona internetowa. W maju ruszyliśmy z dużą imprezą: Międzynarodowy Rowerowy Zlot Miast Partnerskich Legnicy o którym ukazał się reportaż w TV Dami oraz artykuł w gazecie „Konkrety”. Przyjechali rowerzyści z Czech i Ukrainy. Długie wyjazdy rowerowe odbyły się do Szczawnicy, ponownie w suwalskie oraz wzięliśmy udział w VII EUROPEJSKIM TYGODNIU TURYSTYKI ROWEROWEJ UECT w Belgii. Wraz z Urzędem Miasta współorganizowaliśmy EUROPEJSKI TYDZIEŃ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU. Członkowie stowarzyszenia wzięli udział w końcowym odcinku podróży Tonego Jeffsa, który w Legnicy kończył charytatywną podróż o długości 1200 mil z Merthyr Tydfil w Wielkiej Brytanii. Celem było doposażenie pracowni arteterapii oraz zakup pomocy dydaktycznych dla dzieci Zespołu Placówek Specjalnych w Legnicy z pieniędzy zebranych przez angielskiego kolarza. Weszliśmy w skład organizacji POMOST. Najaktywniejszym rowerzystą była Walentyna Pirecka. Odbyło się 25 wycieczek w których wzięło udział 359 osoby. Płacących składki było 31 osób.

2012 rok. Z funkcji skarbnika zrezygnował Marek Kałużny. Do tego trudnego zadania powołano Ewę Bartyzel. Dwoje członków stowarzyszenia EKORAMA-LEGNICA ukończyło kurs doradców III sektora. Stowarzyszenie EKORAMA-LEGNICA popularyzuje turystykę rowerową poprzez wprowadzanie przyjemnej edukacji czego przykładem jest kwietniowa wycieczka rowerowa na której geolog, Tomasz Gajda, prezentował niezwykłą budowę geologiczną naszego regionu, skansen górniczo-hutniczy w Leszczynie, podziemne sztolnie w Osówce, pałac w Krotoszycach, muzeum Bitwy pod Legnicą, rezerwat wrzosów w Przemkowie, zamek Grodziec i Książ, park Mużakowski. Uczestniczymy w FLOP (Festiwal Legnickich Organizacji Pozarządowych), Marszu ku Zdrowiu organizowanym przez Europa–Donna, współpracowaliśmy z legnickim OSIR przy rajdzie pod nazwą Smaki Dżyngis-Chana dla mieszkańców Legnicy oraz V Bal Organizacji Pozarządowych. W czerwcu uczestniczyliśmy z klubem rowerowym NASA z Blanska w rajdzie pod nazwą „Krajem Vina”, wyjazd w lipcu na Krym. Najaktywniejszym rowerzystą był Andrzej Zywer. Odbyło się 19 wycieczek w których wzięło udział 203 osoby. Płacących składki było 35 osób.